STATUT STOWARZYSZENIA
„ROTARY KLUB BYDGOSZCZ”
Artykuł I. Nazwa
Stowarzyszenie nosi nazwę Stowarzyszenie „Rotary Klub Bydgoszcz” i w dalszej części statutu nazywane jest „Klubem”. Klub jest członkiem Światowego Związku Klubów Rotariańskich – „Rotary International”.
Artykuł II. Zasięg terytorialny
Siedzibą Klubu jest Bydgoszcz, a terenem działalności – obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
Artykuł III. Przedmiot działalności
Celem Klubu jest pielęgnowanie i krzewienie ideałów służby społecznej jako podstawy użytecznych przedsięwzięć, a zwłaszcza:
– rozwoju wzajemnych kontaktów jako sposobności do służenia społeczeństwu,
– działalności zawodowej każdego członka Klubu jako sposobności do służenia społeczeństwu,
– wysokiego poziomu etycznego w działalności zawodowej , gospodarczej i społecznej . stosowania ideałów służby społeczeństwu przez każdego członka Klubu w życiu osobistym, zawodowym i społecznym,
– rozwoju porozumienia między narodami, dobrej woli i pokoju poprzez światową wspólnotę ludzi pracy wszelkich zawodów, połączonych ideałami służby społecznej,
– niesienie pomocy materialnej ludziom jej potrzebującym i szeroko rozumianej działalności charytatywnej.
Cele te realizowane będą między innymi przez wymianę myśli, kontakty, osobisty przykład członków i pomoc potrzebującym poprzez organizowanie akcji charytatywnych oraz świadczenia własne członków Klubu.
Klub działa „non profit” tzn. nie może uzyskiwać zysków, a całe nadwyżki środków uzyskane z działalności musi przekazywać na cele charytatywne.
Artykuł IV. Zebrania
§ 1. Klub odbywa Zebrania Członków, zwane dalej ZC, raz w tygodniu, w dniu i o godzinie ustalonej w regulaminie wewnętrznym. Z uzasadnionej przyczyny Zarząd Klubu może zmienić datę oraz godzinę i miejsce ZC, powiadamiając o tym członków drogą elektroniczną . Jeżeli ZC wypada w dniu ustawowo wolnym od pracy, Zarząd może odwołać spotkanie.
§ 2. Doroczne, Walne Zebranie Członków poświęcone wyborowi osób pełniących funkcje w Klubie na następną kadencję powinno odbyć się nie później niż 31 grudnia każdego roku . Kadencja zarządu trwa od 01 lipca następnego roku kalendarzowego do 30 czerwca kolejnego roku.
Artykuł V. Członkostwo
§ 1. Warunki ogólne.
Członkami Klubu mogą być osoby pełnoletnie, nieskazitelnego charakteru i opinii oraz nienagannej reputacji zawodowej. Dopuszcza się członkostwo cudzoziemców. Wyklucza się udział osób karanych sądownie z tytułu przestępstw umyślnych
§ 2. Rodzaje członkostwa.
Członkowie Klubu dzielą się na:
– czynnych,
– honorowych.
§ 3. Członkostwo czynne.
Członkiem czynnym może być osoba, która:
- działa, jako właściciel, wspólnik, członek zarządu lub kierownik w uznanej prawnie i pożytecznej działalności gospodarczej lub w zawodzie;
- zajmuje ważne stanowisko z prawem podejmowania decyzji w uznanej prawnie i pożytecznej działalności gospodarczej lub w zawodzie;
- działa jako miejscowy przedstawiciel uznanej prawnie i pożytecznej działalności gospodarczej lub zawodowej, mając uprawnienia do reprezentowania i kierowania w określonym zakresie, oraz jest osobiście czynna w działalności gospodarczej lub zawodowej, do której została zaliczona w Klubie oraz zamieszkuje lub pracuje w obrębie zasięgu terytorialnego działania Klubu, względnie w granicach administracyjnych miasta, w którym Klub ma siedzibę, lub też w obrębie zasięgu terytorialnego Klubu bezpośrednio sąsiadującego z niniejszym Klubem.
§ 4. Członkostwo honorowe.
Osoba, która wyróżniła się w działalności będącej popieraniem ideałów rotariańskich może być wybrana na członka honorowego Klubu. Członkowie honorowi nie są obciążeni obowiązkiem wnoszenia opłat wpisowych ani innych, nie mają prawa głosu i nie mogą być wybierani na żadne funkcje w Klubie, nie reprezentują też żadnej kategorii działalności gospodarczej lub zawodowej, ale są uprawnieni do uczestniczenia we wszystkich zebraniach Klubu oraz do uczestniczenia i korzystania ze wszystkich innych uprawnień i przywilejów członka Klubu.
§ 5. Religia, środki masowego przekazu i służba dyplomatyczna.
Przedstawiciele różnych wyznań, przedstawiciele różnych mediów i innych środków masowego przekazu oraz przedstawiciele służb dyplomatycznych mogą zostać wybrani na członków czynnych według zasad zaliczania do określonej kategorii przedstawionych w niniejszym statucie.
§ 6. Urzędy publiczne.
Osoby wybrane lub mianowane na stanowiska w urzędach publicznych tylko na czas określony nie mogą być wybrane na członków czynnych w kategorii, do jakiej należy zaliczyć dany urząd. Nie dotyczy to osób zajmujących stanowiska w szkołach, na uczelniach i innych zakładach oświatowych, ani osób mianowanych lub wybranych na stanowiska w wymiarze sprawiedliwości . Czynny członek Klubu wybrany lub mianowany na stanowisko w urzędzie publicznym na czas określony, działa nadal jako członek czynny w tej kategorii, do której był zaliczany bezpośrednio przed takim wyborem lub nominacją
§ 7. Zatrudnienie w Rotary International
Klub zachowa na liście swoich członków każdego swego członka, który zostanie zatrudniony przez Rotary International , tak długo jak długo trwać będzie jego zatrudnienie.
§ 8. Prawa i obowiązki członków
Każdy członek Klubu ma prawo i obowiązek uczestniczenia w życiu Klubu, w szczególności przez czynny udział w jego pracach zgodnie z powziętymi celami Stowarzyszenia, oraz udział z WZC, a także partycypację w gromadzeniu środków finansowych na jego funkcjonowanie, między innymi przez wnoszenie składek i opłat zgodnie z uchwałami WZC.
Artykuł VI. Podział na kategorie
§ 1. Klasyfikacja.
a) Każdy czynny członek Klubu zostaje zaliczony do określonej kategorii zgodnie ze swoją praca lub zawodem.
b) Kategoria , do której zostaje zaliczony, będzie zasadniczo odpowiadać działalności w którą jest on czynny zawodowo.
c) Korekta kategorii. Zarząd według swego uznania może zmienić lub uściślić kategorię przypisaną członkowi, którego członkostwo nie ustało, o ile okoliczności uzasadniają taką czynność. Członek taki powinien być powiadomiony na piśmie o proponowanej zmianie lub uściśleniu i ma prawo wypowiedzieć się w tym względzie.
§ 2. Ograniczenia.
Klub może wprowadzić ograniczenia co do ilości członków jednej działalności zawodowej.
Członkostwo czynne może obejmować tylko dwóch członków z jednej kategorii działalności gospodarczej lub zawodowej, z wyjątkiem kategorii odnoszących się do działalności religijnej, dziennikarskiej i dyplomatycznej, które mogą być reprezentowane przez więcej niż jednego członka w każdej kategorii.
Artykuł VII. Uczestnictwo
§ 1. Każdy członek Klubu powinien uczestniczyć w ZC.
Uważa się, że członek uczestniczy w ZC, jeżeli jest obecny przez co najmniej 60% czasu przewidzianego na to spotkanie lub usprawiedliwi swoją nieobecność w jeden z następujących sposobów:
a) jeżeli:
- uczestniczy na ZC innego klubu lub klubu w organizacji,
- uczestniczy na polecenie Klubu w ZC klubu Rotaract lub Interact, albo tymczasowego Klubu Rotaract lub Interact,
- uczestniczy w pracach, zjazdach, seminariach, zgromadzeniach, konferencjach i spotkaniach lub innych zorganizowanych formach działalności organizowanych przez Rotary International lub prowadzonych pod kierownictwem Gubernatora Districtu.
- stawi się w oznaczonym czasie i miejscu WZC innego klubu aby uczestniczyć w zebraniu, lecz klub ten nie odbędzie zebrania w tym miejscu i czasie.
b) jeżeli:
- działa w sprawach klubów rotariańskich jako osoba pełniąca funkcje lub członek komitetu Rotary International,
- działa w sprawach klubów rotariańskich jako przedstawiciel Gubernatora Districtu przy organizacji nowego klubu,
- działa w sprawach klubów rotariańskich na zlecenie Rotary International,
- jest bezpośrednio zaangażowany przy czynnościach zleconych i organizowanych przez District lub Rotary International lub Fundację Rotary w odległym rejonie, w którym nie ma fizycznej możliwości usprawiedliwienia swojej nieobecności na zebraniu.
§ 2. Usprawiedliwianie nieobecności.
W przypadkach wymienionych w punktach § 1 a)2 i a)3 niniejszego artykułu, członek Klubu tylko wtedy może być uznany za usprawiedliwionego, jeśli osobiście powiadomi Klub o fakcie usprawiedliwiającym nieobecność. W przypadkach wymienionych w pozostałych punktach powiadomienie powinno nastąpić przez sekretarza wizytowanego klubu.
§ 3. Zwolnienia.
Nieobecność członka na ZC będzie także usprawiedliwiona, jeżeli jest spowodowana chorobą lub ważnym zajęciem służbowym, a Prezydent Klubu uzna nieobecność za usprawiedliwioną. W tym przypadku jego nieobecność nie będzie wliczona do sprawozdania o frekwencji w Klubie.
Artykuł VIII. Władze Klubu, osoby pełniące funkcje
§ 1. Władzami Klubu są:
a) Walne Zebranie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
§ 2. Kadencyjność i kooptacja
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa jeden rok rotariański tzn. od 1 lipca do 30 czerwca następnego roku. Wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej dokonywany jest przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
- Uchwały władz Klubu, jeżeli Statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby uprawnionych członków władz Klubu. Na żądanie przynajmniej jednego członka władz Klubu należy zarządzić głosowanie tajne.
- W razie zmniejszenia się składu władz Klubu wymienionych w § 1.1 pkt b) i c), w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż dwóch członków Zarządu i jednego członka Komisji Rewizyjnej. Kooptacja nie dotyczy Prezydenta i Prezydenta Elekta. W takim przypadku Zarząd decyduje o wyborach uzupełniających
§ 3. Walne Zebranie Członków.
WZC jest najwyższą władzą Klubu. Do wyłącznych kompetencji WZC należy coroczny wybór Zarządu , Komisji Rewizyjnej i funkcji zastrzeżonych w kolejnych punktach, rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządu, ustalanie wysokości opłat i składek, podejmowanie uchwał o zmianach statutu i likwidacji Klubu , podejmowanie uchwał w zakresie dotyczącym majątku nieruchomego Klubu oraz zobowiązań przekraczających 50000 zł.
Uchwały WZC podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby uprawnionych członków, chyba ,że statut stanowi inaczej . Na żądanie przynajmniej jednego członka władz Klubu należy zarządzić głosowanie tajne.
Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd. Ponadto winno się ono odbyć na wniosek pisemny zgłoszony przez ¼ członków Klubu lub Komisję Rewizyjną.
§ 4. Zarząd.
1) Zarząd decyduje o wszelkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania Członków.
2) W skład Zarządu Klubu wchodzą: Prezydent, Wiceprezydent , Prezydent Elekt , Skarbnik, Sekretarz i Gospodarz Klubu. Do reprezentowania Klubu na zewnątrz uprawnieni są: Prezydent, zastępujący go Wiceprezydent lub upoważniony przez Prezydenta członek Zarządu. Do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych konieczne są podpisy 2 członków Zarządu, w tym Prezydenta lub Wiceprezydenta. Do regulowania bieżących należności z konta klubowego upoważniony jest jednoosobowo skarbnik klubu.
3) Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby uprawnionych członków . Na żądanie przynajmniej jednego członka władz Klubu należy zarządzić głosowanie tajne.
4) Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
a) reprezentacja Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
b) realizacja celów statutowych Klubu oraz wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
c) ustalanie budżetu i preliminarza wydatków,
d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Klubu,
e) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia i zbycia oraz obciążenia majątku ruchomego
f) zwoływanie Walnego Zebrania Członków ,
g) podejmowanie uchwał w sprawach skreśleń i wykluczenia członków z Klubu,
h) ustalanie terminów płatności składek członkowskich,
i) prowadzenie dokumentacji członkowskiej i dokumentacji Klubu w tym ustalanie wzorów legitymacji i deklaracji,
j) występowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego.
§ 5. Komisja Rewizyjna.
- Do podstawowych zadań Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrola całokształtu działalności Klubu poprzez przeprowadzanie, co najmniej raz w roku kontroli gospodarki finansowej Klubu,
b) kontrola stanu majątku Klubu i prawidłowości zarządzania nim przez Zarząd,
c) kontrola przestrzegania statutu Klubu oraz wykonania uchwał Walnego Zebrania Członków przez Zarząd Klubu,
d) występowanie do Zarządu Klubu z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w wypadku zajścia szczególnych okoliczności uzasadniających takie zwołanie,
e) przeprowadzenie doraźnych kontroli na wniosek Zarządu Klubu lub ¼ członków Klubu
f) przedstawienie na dorocznym, Walnym Zebraniu Członków wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi,
g) składanie dorocznemu, wyborczemu Walnemu Zebraniu Członków sprawozdania ze swojej działalności
2. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby uprawnionych . Na żądanie przynajmniej jednego członka Komisji Rewizyjnej należy zarządzić głosowanie tajne
§ 6. Wybór władz.
Urzędujący Prezydent inicjuje zgłaszanie przez członków Klubu kandydatur na stanowiska w Zarządzie Klubu – Prezydenta, Wiceprezydenta oraz na stanowiska Sekretarza, Skarbnika, Gospodarza Klubu , Oficera CICO oraz członków Komisji Rewizyjnej na miesiąc przed zebraniem wyborczym. Zgłoszone kandydatury na poszczególne stanowiska, uszeregowane w kolejności alfabetycznej, po ich przyjęciu i wyrażeniu zgody przez zainteresowanych są następnie przedmiotem tajnego głosowania podczas dorocznego, wyborczego WZC. Wybór na poszczególne stanowiska uzyskują kandydaci, którzy otrzymają największą liczbę głosów w swojej grupie. Z kandydatów do Komisji Rewizyjnej, którzy uzyskają największą liczbę głosów, zostaje wybranych pierwszych trzech.
Prezydent wybrany w opisanej procedurze wchodzi do zarządu Klubu jako prezydent elekt na rok klubowy rozpoczynający się 1 lipca po jego wyborze na stanowisko prezydenta, a przyjmuje stanowisko prezydenta 1 lipca następnego roku po zakończeniu kadencji członka zarządu na stanowisku prezydenta-elekta.
Obowiązki osób pełniących funkcje w Klubie:
Prezydent – przewodniczy zebraniom Klubu i Zarządu.
Wiceprezydent – przewodniczy zebraniom Klubu i Zarządu podczas nieobecności Prezydenta.
Sekretarz – prowadzi rejestr członków Klubu, rejestruje frekwencję na zebraniach klubowych, wysyła zawiadomienia o zebraniach Klubu, przygotowuje sprawozdania dla Rotary International oraz wykonuje inne czynności właściwe dla tej funkcji.
Skarbnik – pełni nadzór nad funduszami Klubu i składa corocznie, a także na każde żądanie Zarządu, sprawozdanie dotyczące stanu klubowych finansów.
Gospodarz klubu – pełni funkcję pomocniczą w Zarządzie. Jego zakres czynności jest ustalony przez Prezydenta Klubu, odpowiada za organizację imprez klubowych, jest Mistrzem Ceremonii i Strażnikiem Tradycji oraz odpowiada za majątek rzeczowy Klubu.
Oficer CICO – jest łącznikiem między władzami Districtu, a Prezydentem Klubu
§ 7. Zarząd sprawuje ogólny nadzór
nad wszystkimi osobami pełniącymi funkcje w Klubie oraz komisjami i może w uzasadnionym przypadku decydować o wakatach na tych stanowiskach , poza funkcjami zastrzeżonymi dla WZC. Zarząd jest ciałem odwoławczym w stosunku do zarządzeń wszystkich osób pełniących funkcje i decyzji podjętych przez komisje Klubu. Od uchwały Zarządu można się od odwołać do WZC. W takich przypadkach, decyzja od której następuje odwołanie może być uchylona jedynie w drodze głosowania, większością dwóch trzecich obecnych członków na WZC zwołanym przez Zarząd
§ 8. Osobami pełniącymi funkcje z wyboru w Klubie są: Prezydent, Prezydent – elekt, Wiceprezydent, Sekretarz, Skarbnik, Gospodarz Klubu i Oficer CICO, zaś z nominacji Prezydenta przewodniczący komisji klubowych i ich członkowie. Każda osoba pełniąca funkcję w Klubie obejmuje swoje obowiązki od pierwszego lipca, po dacie swojego wyboru i sprawuje ją do końca kadencji, albo też do czasu wyboru swego następcy.
§ 10. Stanowisko Członków władz Klubu wygasa na skutek:
- upływu kadencji
- rezygnacji z funkcji
- utraty członkostwa w Klubie
- śmierci członka
Artykuł IX. Opłata wpisowa i składki
Środki finansowe Klubu pochodzą z opłat wpisowych, składek i darowizn na rzecz Klubu. Wysokość opłaty wpisowej i składki jest ustalana uchwałą podejmowaną na dorocznym, wyborczym WZC Klubu.
Artykuł X. Czas trwania członkostwa
§ 1. Czas trwania.
Członkostwo trwa przez cały czas istnienia Klubu, chyba, że wygaśnie na skutek wymienionych niżej przyczyn. Klub może zostać rozwiązany uchwałą WZC Klubu większością dwóch trzecich głosów.
§ 2. Wygasanie członkostwa.
Podstawą skreślenia Członka z listy jego członków jest uchwała zarządu podjęta w sytuacji , gdy Członek przestaje spełniać warunki przynależności do Klubu. Zarząd może wyrazić zgodę na pozostanie w Klubie pomimo nie spełniania warunków uczestnictwa w następujących przypadkach:
a) Czynny członek Klubu, wyprowadzając się z obszaru objętego działalnością Klubu, może uzyskać usprawiedliwienie nieobecności na czas nie dłuższy niż jeden rok, aby umożliwić mu odwiedzenie i przedstawienie się klubowi rotariańskiemu w społeczności do której się przeprowadza, o ile oczywiście działa w tej samej kategorii pracy lub zawodu i nadal spełnia warunki członkostwa w klubie rotariańskim.
b) Czynny członek Klubu, który przestaje spełniać warunki przynależności do określonej kategorii , może zatrzymać swoją kategorię, w której uzyska nowe zatrudnienie. W tym celu członek uzyska usprawiedliwienie swojej nieobecności na okres nie przekraczający jednego roku, aby mógł znaleźć nowe zatrudnienie. Członek winien nadal spełniać pozostałe warunki konieczne dla członkostwa w Klubie.
§ 3. Członkostwo w Klubie wygasa automatycznie w przypadku skazania Członka prawomocnym wyrokiem skazującym za przestępstwo umyślne .
Członkostwo w Klubie wygasa automatycznie w przypadku rezygnacji z członkostwa w Klubie.
Członkostwo honorowe wygasa automatycznie z dniem 30 czerwca po dacie wybrania go na członka honorowego. Tym niemniej, zarząd może według swego uznania w drodze uchwały z roku na rok, przedłużać członkostwo honorowe na rok następny.
§ 4. Ponowne przyjęcie.
Jeśli członkostwo czynnego członka wygaśnie, jak to podano w § 2, taka osoba może podjąć starania o ponowne członkostwo, w tej samej lub innej kategorii. Jeśli zostanie ponownie przyjęta na członka, nie musi wnosić opłaty wpisowej.
§ 5.Niepłacenie składek.
Każdy członek zalegający ze składkami przez 90 dni winien być wezwany przez sekretarza do ich zapłaty . Jeśli opłaty nie zostaną wniesione w ciągu 10 dni od daty wezwania, Zarząd podejmie uchwałę w przedmiocie dalszego członkostwa w Klubie.
§ 6. Nieuczestniczenie.
Zarząd może podjąć uchwałę w przedmiocie wykreślenia członka z listy członków Klubu w następujących przypadkach :
a) opuszczenia bez usprawiedliwienia czterech kolejnych ZC Klubu,
b) opuszczenia bez usprawiedliwienia co najmniej 60% ZC w pierwszym lub drugim półroczu roku rotariańskiego.
§ 7. Zarząd może podjąć także uchwałę w przedmiocie wygaśnięcia członkostwa także z powodów wskazanych poniżej :
a) Utraty kwalifikacji członkowskich w Klubie,
b) Członkostwo może wygasnąć również w drodze uchwały zarządu, podjętej większością dwóch trzecich głosów na WZC.
§ 8 .Tryb podejmowania uchwały w przedmiocie wygaśnięcia członkostwa
- Wszczęcie postępowania w przedmiocie wykreślenia Członka z listy Członków Klubu rozpoczyna złożenie wniosku w sprawie w formie pisemnej lub do protokołu
- O złożeniu wniosku członek, którego wniosek dotyczy , powinien zostać powiadomiony równocześnie z informacją o możliwości złożenia na piśmie odpowiedzi w terminie 10 dniowym.
- Członek, którego wniosek dotyczy , ma również możliwość stawienia się przed zarządem celem przedstawienia swego stanowiska.
- W przypadku podjęcia przez Zarząd uchwały stwierdzającej wygaśnięcie członkostwa sekretarz Klubu winien w ciągu siedmiu dni od daty podjęcia uchwały powiadomić członka Klubu o decyzji, jaka zapadła w jego sprawie. Uchwała wymaga uzasadnienia na piśmie.
- W terminie czternastu dni po otrzymaniu uchwały wraz z uzasadnieniem , członek którego uchwała dotyczy, złożyć odwołanie na piśmie do WZC Klubu.
- W przypadku odwołania, zarząd Klubu wyznacza datę jego rozpatrzenia na WZC Klubu, które winno być zwołane w ciągu trzydziestu dni od daty otrzymania odwołania na piśmie. Każdy członek Klubu powinien zostać powiadomiony o takim zebraniu i jego Tylko członkom Klubu wolno będzie być obecnymi na zebraniu, na którym rozpatrywane jest odwołanie.
- Decyzja Zarządu jest ostateczna, o ile nie zostało złożone od niej odwołanie lub jeśli uchwałą WZC utrzymano w mocy zaskarżoną decyzję Zarządu.
§ 9. Rezygnacja.
Rezygnacja z członkostwa Klubu powinna być zgłoszona pisemnie, na adres Prezydenta lub Sekretarza Klubu.
Artykuł XI. Sprawy społeczne, państwowe i międzynarodowe
§ 1. Ogólna pomyślność społeczeństwa, narodu i świata jest przedmiotem troski członków Klubu. Każda sprawa o charakterze publicznym, dotycząca tych zagadnień, może być przedmiotem wnikliwych i starannych rozważań i badań w celu naświetlenia jej członkom Klubu. Klub nie wyraża swojej opinii w kwestiach, które są aktualnie przedmiotem publicznej kontrowersji
§ 2. Klub nie popiera ani nie rekomenduje kandydatów na urzędy publiczne, ani też nie poddaje dyskusji wad i zalet kandydatów na swoich zebraniach.
§ 3. Klub nie podejmuje uchwał ani nie wyraża poglądów, ani też nie podejmuje zbiorowych akcji w sprawach politycznych o zasięgu światowym lub międzynarodowym.
Klub nie wystosowuje apelów do innych klubów, narodów lub rządów, ani też nie wysyła listów, wystąpień i propozycji dotyczących rozwiązywania międzynarodowych spraw politycznych.
Artykuł XII. Czasopisma Rotary
§ 1. Z wyjątkiem przypadku, kiedy Klub jest zwolniony przez Radę Dyrektorów Rotary International z przestrzegania postanowień niniejszego artykułu, zgodnie z regulaminem Rotary International, każdy czynny członek, przez sam fakt wstąpienia w stosunek członkostwa jednocześnie wyraża wolę zaprenumerowania oficjalnego czasopisma lub też wybranego pisma regionalnego zaaprobowanego przez Radę Dyrektorów Rotary International. Prenumerata obejmuje okresy sześciomiesięczne i pokrywa się z czasem trwania członkostwa Klubu aż do końca sześciomiesięcznego okresu, w którym ustaje członkostwo.
§ 2. Kwota prenumeraty półrocznej będzie z góry pobierana przez Klub od każdego członka i przesyłana do Rotary International lub też do zarządu publikacji regionalnej, wskazanej przez Radę Dyrektorów Rotary International.
Artykuł XIII. Akceptacja celów i zgodności ze statutem oraz regulaminem
Każdy członek akceptuje zasady Rotary, określone w sformułowaniu celów i poddaje się im oraz wyraża zgodę na stosowanie do niego statutu i regulaminu Klubu.
Artykuł XIV. Arbitraż
Jeśli wyniknie jakikolwiek spór z członkiem lub członkami lub byłymi członkami, a samym Klubem lub osobami pełniącymi funkcje w Klubie, związany z członkostwem lub naruszeniem statutu czy regulaminu, lub też usunięciem członka z klubu, spór taki podlegać będzie arbitrażowi. Każda ze stron wyznaczy arbitra, arbitrzy wybiorą superarbitra. Arbitrami mogą być tylko członkowie Rotary. Decyzja podjęta przez arbitrów, a w razie braku zgody między nimi przez superarbitra, jest ostateczna i wiążąca dla wszystkich stron postępowania.
Artykuł XV. Regulamin Klubu
Klub uchwala regulamin nie będący w sprzeczności ze statutem ani regulaminem Rotary International oraz statutem i regulaminem lokalnego Districtu Rotary, a także nie będący w sprzeczności z niniejszym statutem.
Artykuł XVI. Zmiana statutu
Wszelkie zmiany w statucie wymagają dla swej ważności podjęcia uchwały na WZC większości ¾ głosów przy obecności 2/3 członków klubu.